Popular Posts

Wednesday, March 2, 2011

Pak Long ...

'manusia lahir bersama tangisan,
dicelahi kehidupannya oleh tangisan
dan akan dihantar ke pusara oleh tangisan'.




Pak Long 
teringat zaman kanak2 dulu
setiap kali balik raya kg atuk sblh abah 
sarapan pagi mesti Pak Long yg belikan
Aku suka sebab ada Mee Hoon goreng dgn sambal ikan bilis
aku xsuka makan roti canai & nasi lemak
itu semasa aku kecik2 dulu.
terpengaruh dgn buku yg aku baca 
kandungan karbohidarat dan lemak yg tinggi xbaik utk breakfast.
 
Pak Long yg aku kenal dari kecik 
seorang yg pendiam.
kalau kami nakal dier tgk jer
xckp apa2 pun apatah lg nk marah
tp kalau pak Long tgk kitaOrang tgh main mesti senyap sekejap
walaupun kanak2 tp tetap hormat Pak Long
mungkin sebab muka pak Long yg steady dan nampak garang.
jadi kalau dier tgk msti kanak2 lain takut.
 
Aku ingat lagi...
sgt seronok kalau Abah kata nk singgah rumah pak Long
sebab rumah pak long ada byk pokok buah2an
sgt luas.. 
jalan nk masuk kg pak Long nyaman dan segar..
kalau kena bangun pagi2 mesti xnk mandi.. 
tunggu sampai petang..
Mak Long sporting... 
so, selalu "lawan" cakap. nk tu nk nie.. 
hahahha.. zaman kanak2..


kalau time raya 
adik beradik Abah mesti tunggu pak Long sampai kalau tau pak Long nk balik rumah wan.
sama juga kalau mrk nk balik kg or nk balik negeri masing2 mesti kne jumpa Pak Long


menjadi tradisi aku balik kg berjumpa dengan saudara mara sebelah Abah terutamanya semasa hari  raya aidilfitri. tp ada juga yg jumpa secara tak dirancang..


Takdir illahi
Allah lebih menyayangi Pak Long
Hari Raya Aidilfitri 2010 bulan oktober yg lepas
merupakan kali terakhir aku bersalaman, bermaafan  dan mengucapkan slmt hari raya kepada pak long.
masa tu pun pak long dh sakit
pak Long sgt kurus.. 
byk duduk dan  kurang bercakap.
aku ingat lagi Pak long duduk dekat kerusi hujung sebelah wan 
dan pak long berbaring di atas katil di dalam bilik 
 


instict mgatakan sesuatu...
smoga dpt jumpa lg pak Long tahun depan.
tp...
Pak Long kembali ke rahmatullah akibat komplikasi paru2
pada 2 MAC 2011 hari selasa bersamaan 27 rabbi'awal1432 H
telah tercatat malaikat maut datang menjemput beliau utk bersemadi aman di persinggahan Alam Barzakh.
 
kenapa aku xdatang semasa Pak Long kat hospital??
kenapa aku xdtg semasa Pak Long .....
sejarah itu berulang.. 
perkara yg sama akan berlaku kpd aku..
mungkin masa dan waktu sahaja yg berbeza..




Aku pernah tgk dulu semasa zaman sekolah Pak Long  muncul di tv membaca talkin utk seorang jenazah kanak2 yg meninggal dunia.
 Ya Allah semoga roh  Allahyarham Hj Abdul hamid Hj Mihad di cucuri rahmat olehMu Ya Allah.
 
al-fatehah.

(maksudnya)

No comments:

Post a Comment